Головна » Статті » Мої статті

Опис досвіду.

ОПИС ДОСВІДУ

Вчителя англійської мови комунального закладу

«Луцька загальноосвітня школа І-ІІІ ст. №13 Луцької міської ради»

Стрилюк Світлани Василівни

 

«Педагогічна ідея – це повітря,у якому розправляє крила педагогічна творчість».

                                       «Педагогічна творчість – це здатність допомогти учневі пізнати свій внутрішній cвіт…»

В. Сухомлинський

Тема

Формування комунікативної  компетентності школярів шляхом використання елементів інноваційних технологій.

Мета

  1. Створити умови для формування комунікативної компетентності школярів через використання елементів інтерактивного навчання, методу проектів, гри, технології критичного мислення, ІКТ, створення ситуації успіху.
  2. Розвивати в школярів пізнавальні здібності, критичне мислення, активність і самостійність.
  3. Сформувати особистість здатну самостійно вчитися завжди і всюди, само розвиватися, ніколи не зупинятися на досягнутому, постійно вдосконалювати свої знання, вміння і навички.

Завдання

  1. Створити ситуацію, в якій дитина просто не може не вчитися і робить це із задоволенням. Через різні форми роботи (індивідуальну, групову, колективну) вчити учнів здобувати знання самостійно, застосовувати їх для розв’язання нових пізнавальних і практичних завдань;
  2. Шляхом використання ігрових ситуацій, активних форм роботи, вправ сприяти учневі в здобутті комунікативної компетентності, тобто здатності працювати в групах, рольової компетентності, тобто спроможності виконувати соціальні ролі.
  3. Створити умови під час освітнього процесу, за яких його результатом є індивідуальний досвід проектної діяльності учня, залучити всіх учнів класу до процесу пізнання; створення атмосфери співпраці, взаємодії;розвиток комунікативних якостей і здібностей.
  4. Розширити коло спілкування дітей, знайомити їх з іншими культурами, різними точками зору на одну проблему;
  5. Стимулювати інтерес учнів до визначеної проблеми, зацікавленість до практичного застосування отриманих знань.

Актуальність проблеми

Сформована комунікативна компетентність є основою успішного майбутнього учнів. Не є таємницею те, що багато школярів не вміють використовувати іноземну мову як інструмент спілкування між людьми. Це заважає їм жити повноцінним та змістовним життям, самореалізуватись.

Я зрозуміла, що найпершим завданням сучасного учителя англійської мови є формування комунікативної компетентності, оскільки вона забезпечує набуття учнями вміння обговорювати проблеми, доводити власну позицію, виробляти власну точку зору, розвивати критичне і креативне мислення та адаптуватися у мовному середовищі.

Комунікативна компетентність – це ключ до успіху в житті.

Провідна ідея

Під час презентації одного із проектів я помітила неабияку активізацію діяльності тих учнів, які є пасивними на уроках. І зрозуміла, що в сприятливому мотиваційному середовищі можна повно розкрити здібності всіх учнів, залучивши їх до процесу комунікації.

Як створити позитивну мотивацію до навчання? Тільки через творчий підхід до проведення уроків та позакласної роботи. Адже обмежитись використанням тільки традиційних методів та форм роботи не дасть того результату, який я очікую від учнів. Тому, формуючи комунікативні компетентності, я обов’язково використовую елементи інноваційних технологій.

Сутність досвіду

Виходячи з вимог нового Державного стандарту освіти, навчання іноземної мови будується на комунікативному методі, через особисту діяльність учнів. Тому я роблю акцент на інтегроване опанування учнями мовленнєвих умінь на рівні, достатньому для здійснення іншомовного спілкування у чотирьох видах мовленнєвої діяльності: аудіюванні, говорінні, читанні та письмі, в типових ситуаціях.

Як зробити, щоб дитина не лише засвоювала нові знання, а й намагалася застосовувати їх під час вироблення нових умінь, почувала себе впевнено, бажалавчитися? На вчителя покладається велика відповідальність за розвиток особистості в процесі навчання, тому тільки пояснення матеріалу та демонстраційний матеріал не дадуть стійких знань. Якості знань можна досягти шляхом використання  інноваційних( інтерактивних, інформаційно-комунікаційних,проектних) технологій.Запровадження цих технологій – це не данина моді, а необхідність сьогодення.

Завдяки ж використанню ІКТ навчальне середовище можна доповнити відео, звуком, анімацією. Інтерактивних технології- це засіб для досягнення тієї атмосфери на уроці, яка найкраще сприяє співробітництву, виробленню життєвих цінностей,розвитку комунікативних здібностей учнів. Метод проектів - це комплексний навчальний метод, який дозволяє індивідуалізувати навчальний процес, дає можливість учневі проявляти самостійність у плануванні, організації та контролі своєї діяльності. Виконання проектних завдань дозволяє школярам бачити практичну користь від вивчення іноземної мови, слідством чого є підвищення інтересу до цього предмету.

Шляхи вирішення

Невід’ємним компонентом навчання іноземній мові є формування в учнів комунікативної компетенції. Ця мета передбачає досягнення школярами такого рівня навчальних досягнень, який був би достатнім для здійснення спілкування в усній та писемній формах у межах комунікативних сфер. Методика сучасного уроку іноземної мови тісно пов'язана з інтерактивними методами, ігровими технологіями та розробленням проектів.

Я впроваджую інтерактивні технології навчання на своїх уроках. Учні вживають мову в таких видах діяльності: ігри, рольові ігри та завдання з вирішуванням проблем. Робота часто проходить у маленьких групах, де кожен має певний час для переговорів. Широко використовую автентичні матеріали (жарти, рецепти. статті). Для зацікавлення вивчення англійської мови намагаюся залучати додаткові цікаві країнознавчі матеріали, в моєму арсеналі я маю велику добірку роздаткового матеріалу, використовую різні завдання  з підручників ”Welcome”,”Enterprise”, “ Roundup”. Завдяки таким формам, на мою думку, підвищується і прагнення в більшій мірі спиратися на свідомість в оволодінні іноземною мовою, розвивати мислення, пам’ять, формувати загальні і специфічні навчальні уміння.

Урок ми часто розпочинаємо з обговорення будь-якої теми з повсякденного життя учнів чи школи, очікування свята чи канікул, спогади минулого - учні починають згадувати подробиці, висловлювати свої думки - починається спілкування, що є добрим початком і створює доброзичливу, партнерську атмосферу.           

Зазвичай я використовую елементи інтерактивного навчання майже на всіх свої уроках. Так, при введенні нової лексики практикую метод “Мозкового штурму”. Існують факти, явища, поняття, яких учні не знають чи не розуміють повністю. Тобто існує та сама «інформаційна прогалина» в знаннях учнів і заповнити її - мета вчителя. Учитель може просто підказати учням вірну відповідь, позбавивши їх таким чином можливості знайти відповідь самостійно. Він також може шляхом питань, натяків, логічних висновків, висловлювань довести їх до самостійного усвідомлення ідеї, факту, тобто заповнення «інформаційної прогалини». Саме цей вид роботи й називається «мозковий штурм».

Технологію «MindMap» доцільно використовувати як на середньому,так і на старшому етапах навчання. Діти називають по черзі слова, які асоціюються з даною темою, слова записуються на промінчиках сонечка, або пелюсточках квіточок. Коли лексичний запас учнів достатньо високий, то ефективним є використання такої форми як «Clustering», де коло асоціацій значно ширше.

Метод «Мікрофон» можна використати як на початку теми так при підбитті підсумку уроку чи під час монологічного висловлювання з певної теми.Наприлад, в 11 класі з теми “Стосунки в сім’ї” одинучень перебував у ролі журналіста і брав інтерв’ю в своїх однокласників про їхні стосунки з батьками , записуючи розмову на диктофон. Діти дуже гарно вживалися в ролі, збиралися з думками, кожен намагався висловити свою точку  зору. Часто разом з цим методом, для вираження своєї власної думки, як в усній так і в письмовій формі, використовуюметод «PRESS»:

P – position P- I think …

R-reason R- because …

E – example E – for example

S- solution S – that’swhy

Часто я практикую парну та групову роботу. Це чудова техніка концептуального навчання, творче вирішення проблеми та поліпшення усних мовних навичок. У той же час поліпшуються відносини через довіру та товариськість. У групових формах роботи присутня подвійна спрямованість. Учні працюють у групі однолітків, де вони можуть досить вільно висловити свої думки, мобілізувати знання, проявити творчий, організаторський та лідерський потенціал. Після закінчення роботи групи починають - дискутувати, обмінюватися думками та аргументами. Таким чином, до роботи залучається ще й подвійна мотивація: мотив прояву особистості та самоствердження в групі та мотив досягнення колективної мети, що повинна бути доцільнішою, ніж в іншої групи. Завдання, що отримують групи, можуть бути як різними, так і однаковими. Склад груп теж повинен бути приблизно рівним за силою, щоб стала можливою об'єктивна оцінка роботи.Слід також відзначити, що ігровий, захоплюючий характер нетрадиційних завдань знижує стресогенний фактор перевірки рівня розвитку, дозволяє дітям, які мають низький рівень навчальних досягнень, почувати себе комфортно в колективі однолітків, відчути себе потрібними у спільній діяльності. Застосування ігор стимулює розвиток мотиваційної сфери , активізує  навчально-пізнавальну діяльність учнів.  Часто мій урок розпочинається з навчальної гри, що допомагає активізувати лексичний матеріал вивченої теми. Наприклад, гра «Снігова лавина» з теми «Книги в нашому житті». Я починаю з  речення:I like the adventure book by Joanne Rowling “Harry Potter”. Наступний учень повинен повторити моє речення та додати своє власне про улюблену книгу, другий учень повторює речення вчителя, попереднього учня та додає своє. – Svitlana Vasylivna likes adventure book by Joanne Rowling “Harry Potter” and Ilike the historical book by Walter Scott “Ivanhoe”. Svitlana Vasylivna likes adventure book  by Joanne Rowling “Harry Potter”,Dasha likes the historical book by Walter Scott “Ivanhoe” and I like the detective stories about Sherlock Holmes by Sir Arthur Conan Doyle. За допомогою цієї вправи учні вчаться правильно вимовляти назви книг, їх авторів, повторюють правила граматики - вживання Present Indefinite - та розвивають темп мовлення.  Цю гру я також застосовую при вивченні теми “Улюблена їжа “, “Одяг”, “ Шкільні предмети”.

При вивченні  граматики на молодшому етапі особливу роль посідають рольові ігри. Однією з найбільш успішних в моїй практиці є гра Naughty Words”. Кожен з учнів отримує картки зі словами з яких потрібно скласти речення. Таким чином, кожен може відчути себе на місці підмета, присудка чи другорядних членів речення. Такий вид діяльності надзвичайно ефективний при вивченні порядку слів у реченнях різного типу. Враховуючи особливість рівня володіння мовою в цій грі можна знайти місце для кожного: більш сильні діти виконують роль підмета чи присудка,а учням зі слабими знаннями можна доручити роль крапки чи знаку запитання. Цю форму роботи я застосовую при вивченні таких граматичних тем як: «Утворення розповідних, питальних та заперечних речень в Present Simple, Past Simple та Future Simple», «Способи утворення порівняння прикметників» та ін. Майже кожен вчитель,який викладає в початковій школі,зіткнувся з проблемою, коли вивчення того чи іншого граматичного явища (наприклад «Ступені порівняння прикметників») відбувається рідною мовою значно пізніше ніж англійською. Ось тут і стане в пригоді гра «Naughty Words», адже в такій формі осмислення,засвоєння і закріплення матеріалу проходить досить легко. Діти з радістю перевтілюються в прикметники різного типу, «додають» друзів-суфіксів, навіть не задумуючись над правилами утворення їх. При виконанні письмових завдань обіграні ситуації використовуються з великим успіхом.

Я широко використовую метод проектів на своїх уроках. Діти це дуже полюбляють. Так як не всі учні мають можливість використовувати комп’ютер та інтернет, то проекти у нас різноманітні: від написання розповіді про улюблені свята, канікули(з фотографіями),  рецептів улюблених страв з малюнками та фото до створення презентацій. Для заключного уроку з теми “Food and Drinks” учні 6 класів підготували книги рецептів їхніх улюблених страв з фотографіями та малюнками . Дітям це дуже сподобалось. В 9 класах діти писали актуальні і цікаві твори на тему “If I were the Leader of my country ”,“How to make our cities more environmentallyf riendly”, створювали проекти ”Disappearing animals”,”Nature problems”,“Acid Rains “, презентацію на тему “Global Problems of our World”. В сьомому класі для заключного уроку учні теж готували проекти на тему ”Healthy way of life”. Учні сьомих класів на урок-екскурсію Лондоном готували проекти визначних місць Лондона. А восьмикласники проводили дослідження і готували проекти по темі “MassMedia”. Для позакласного заходу на тему “Great Britain”  учні 8-их класів, об’єднані в чотири групи, самостійно обирали зміст та форми проектної роботи. В результаті на захист було представлено проекти в друкованому вигляді “England”, “Northern Ireland”, “London”, презентації  у Power Point “Great Britain”, “English food”, “Scotland”, “Wales”, “Culture and Traditions of Great Britain”. В 5 класі діти зробили проект на тему “What should we do to stay healthy”, а я підготувала мультимедійну презентацію до уроку на тему ”Healthy way ofl ife”. В 11 класі, вивчаючи тему мистецтво, ми з учнями створили мультимедійні презентації ”Art”,”Painters and their masterpieces”.

Отже, всі методики звичайно спрямовані на розвиток чотирьох навичок: читання, письма, говоріння та аудіювання. При цьому великий акцент робиться на використанні аудіо-, відео- та інтерактивних ресурсів. Завдяки різноманітності методичних прийомів формуються навички, які необхідні людині в сучасному діловому житті (вміння робити доповідь, проводити презентації, вести переписку і т.ін.). Важливим у процесі навчання є використання автентичного матеріалу, намагання показати «ситуативну» та «живу» англійську мову через «життєві» приклади напівреальних персонажів.

Використання вчителем інтерактивних, ігрових та проектних технологій навчання є важливим елементом реалізації комунікативного підходу на практиці.

Також я застосовую інтерактивні, ігрові та проектні технології і в позакласній роботі. Я є керівником шкільного євроклубу «Крок до Європи» Хоч наш євроклуб є ще досить юним, та ми щороку проводимо різноманітні заходи патріотичного, екологічного, євроінтеграційного спрямування. Відкриваючи наш євроклуб, я залучила учнів 4-10 класу і ми провели позакласний захід з метою формування почуття європейської єдності серед наших учнів і вчителів; поширення інформації про Європу, європейські країни та Євросоюз; активізація навчального, наукового, творчого потенціалу, формування інформаційно-комунікативних здібностей учнів. Свято супроводжувалось аудіо та відео записами, презентаціями, вікториною, флешмобом та святковим концертом.

В рамках євроклубу ми провели і позакласний захід, захист проекту на тему “Екологічні проблеми людства. Як зробити наші міста чистішими.” Основною метою проведення цього заходу є розвиток комунікативних навичок, розширення кругозору та розвиток активної життєвої позиції учнів, вираження їхнього особистого ставлення до проблем навколишнього середовища, Цей проект спонукав дітей і дорослих нашої школи до бережного ставлення до природи та захисту навколишнього середовища. Захід проводився англійською мовою, супроводжувався презентаціями по темі, сканвордом, були присутні «експерти» з різних країн, на прощання гостям і учасникам роздались пам’ятки.

Коли в нашій школі проходив Шевченківський тиждень, а девізом нашого Євроклубу  є слова славетного Кобзаря «І чужому научайтесь, і свого не цурайтесь», ми присвятили  наше засідання нашій рідній Україні. Перш ніж дізнаватись про  культуру,традиції інших країн,перш ніж піти до Європи ми повинні не забувати про своє коріння, бути патріотами своєї Батьківщини, любити її. Тому ми і обрали тему «Щоб бути патріотом України потрібно її любити…» Ми говорили про справжніх патріотів нашої країни, які вiддавали усi свої сили, здiбностi, працю i навiть життя задля України, і про те, що ми діти повинні робити,щоб бути патріотами…Презентацій, крилаті вислови, пророчі слова Ярослава Мудрого, декламування віршів, пісні, відео «Театру тіней» про події на Майдані , напутнє відео з віршем В. Сосюри та пям’ятні патріотичні сердечка я думаю торкнулися душ і дорослих, і дітей та допомогли ще раз усвідомити,що потрібно робити,щоб бути патріотами.

Кінцевий результат

Кінцевим результатом роботи над проблемою є сформована комунікативна компетентність школярів як невід’ємна частина життєвих компетентностей.

Мої учні:беруть активну участь в процесі комунікації, не бояться висловлювати власні думки, вміють аналізувати, порівнювати, описувати;вміють знайти та озвучити потрібну інформацію з різних джерел;займають активну життєву позицію;вміють працювати самостійно, в парах, групах;мають належне критичне мислення, прагнуть до пізнання світу;самореалізувались в окремих видах діяльності;поглибили та розширили знання з вивчених тем.

Також підвищився рівень навчальних досягнень учнів; зріс інтерес до вивчення предмета.

Проблеми, труднощі та шляхи їх подолання

  1. Відсутня належна домашня підготовка учнів до уроків.
  2. Оцінка проектної роботи - нелегка справа. Мова - це тільки складова частина всього проекту. Помилково оцінювати проект тільки на основі лінгвістичної правильності. 
Категорія: Мої статті | Додав: sunray_sveta (18.11.2015)
Переглядів: 955 | Рейтинг: 3.0/2
Всього коментарів: 0
avatar